Kunnat ja hyvinvointialueet avasivat pelin ja säilyttivät etumatkansa sopimusneuvotteluissa. Päähuomio voidaan nyt kiinnittää palkkausjärjestelmien kehittämiseen ja – toivottavasti – työhyvinvointiin.

Kuntien ja hyvinvointialueiden palkansaajien vuo­den 2023 palkankorotukset sidottiin viime vuon­na yksityisen sektorin verrokkialojen tuleviin ko­rotustasoihin. Muuten emme olisi suostuneet pitkään sopimukseen.

Lisäksi kuntiin ja hyvinvointialueille saatiin palkkaoh­jelma, joka nostaa palkkoja viitenä vuotena peräkkäin yhteensä noin 5 prosenttia. Tästä kohdentuu palkkoihin jo kesäkuussa 1,2 prosenttia.

Verrokkialoiksi sovittiin viime vuonna teknologia­teollisuuden työntekijöitä koskeva työehtosopimus, kemian perusteollisuuden työehtosopimus ja kuorma-autoalan työehtosopimus. Kustannusvaikutukseltaan nämä sopimukset olivat yhtä suuria kuin pääosa teh­dyistä sopimusratkaisuista. Verrokkialoilla ei tosin tehty tekstimuutoksia esimerkiksi kummankin vanhemman palkallisten perhevapaiden lisäämiseksi, joka kunnalla oli jo sovittuna.

Akavalaiset edelläkävijöitä perhevapaissa

Palkalliset perhevapaat saatiin ratkaistua kaikilla sopi­musaloilla julkisella sektorilla ja akavalaisia liittoja yksi­tyisellä sektorilla edustavan ylempien toimihenkilöiden neuvottelujärjestö YTN ry:n neuvottelemissa sopimuk­sissa. Toimihenkilöiden ja työntekijöiden sopimuksissa tavoitteeseen päästiin heikommin. Yksityisellä puolella tehtiin yleensäkin tekstimuutoksia perhevapaiden pal­kallisuuden lisäksi vain vähän.

Valtiolla puolestaan neuvoteltiin myös tekstimuutok­sia. Vanhempainvapaiden palkallisuus sovittiin molem­pien vanhempien osalta kunta- ja hyvinvointialueiden tasolle. Lisäksi tilapäisen hoitovapaan ikäraja saatiin nostettua vastaavalle tasolle kuin kunnan sopimuksissa eli 12 ikävuoteen. Matkapäiväkorvauksen ja lauantaityö­korvauksen käyttöalaa puolestaan laajennettiin.

Valtiolla palkkausjärjestelmän kehittämistyöryh­män tehtävänantoa laajennettiin. Työryhmä tarkas­telee valtiotyönantajan ulkoista palkkakilpailukykyä sekä tarvetta ja perusteita valtion virastoissa palkkausjärjestelmien soveltamisessa ilmenneiden palk­kauksellisten kehittämistarpeiden selvittämiseen keskustasolla. Tuloksia tarkastellaan vuoden 2025 sopi­musneuvotteluissa. Valtiolla pyritään siis kunnan mallin mukaisesti palkkaohjelmalla vähentämään mahdollisesti yhdessä todennettavaa palkkauksellista jälkeenjäänei­syyttä.

Yksityisellä ja julkisella sektorilla on selkeä ero sopi­musten vaikutuksessa palkkatasoihin. Yksityisellä puo­lella sovittavat korotukset ovat minimitaso, mikä työstä maksetaan. Sopimuskauden aikana on runsaasti liuku­maa palkoissa. Työvoima vaihtaa työpaikkaa paremman palkan perässä tai samassa työtehtävässä voi saada pal­kankorotuksen.

Julkisella puolella sopimukset määrittävät useimmi­ten palkkakaton sille, mitä eri tehtävissä maksetaan. Lisää palkkaa saa, jos etenee urallaan vaativampaan tehtävään. Henkilökohtainen suoritukseen perustuva palkanosuus on valtiolla osin jähmettynyt, koska budjettirahoitus ei mahdollista korotuksia hyvistäkään suorituksista. Tämän takia palkkaohjelmilla on ajoittain varmistettava julkisen sektorin kilpailukykyisyyttä työnantajana.

Loppuyhteenvetona voidaan todeta, että kunnat ja hyvinvointialueet säilyttivät etumatkansa sopimusneu­votteluissa. Päähuomio voidaan nyt kiinnittää palk­kausjärjestelmien kehittämiseen, työssäjaksamisen ja työhyvinvoinnin parantamiseen ja hyvinvointialueiden palkkaharmo­nisoinnin toimeenpanoon.