Kunta- ja hyvinvointisektoreilla palkan päälle maksetaan kokemuslisää. Myös aikaisempi työkokemus voidaan ottaa huomioon.

Kunta- ja hyvinvointisektoreilla palkkaus perustuu voimassa oleviin virka- ja työehtosopimuksiin. Näitä ovat mm. KVTES, HYVTES, SOTE-sopimus ja TS-sopimus. Palkka muodostuu ensisijaisesti tehtävä­kohtaisesta palkasta, jonka lisäksi maksetaan tehtävän työssä suoriutumisen perusteella henkilökohtaista lisää sekä palvelusaikaan ja työkokemukseen perustuvaa työ­kokemuslisää.

Työkokemuslisän määrä

KVTES:n, HYVTES:n ja SOTE-sopimuksen mukaan työ­kokemuksen perusteella maksettava työkokemuslisä on

  • 3 % tehtäväkohtaisesta palkasta, kun viranhaltija/työntekijällä on vähintään 5 vuotta työkokemuk­seen laskettavaa aikaa
  • 8 % tehtäväkohtaisesta palkasta, kun viranhaltijalla/työntekijällä on vähintään 10 vuotta työkokemusli­sään oikeuttavaa aikaa

Oman kunnan tai hyvinvointialueen palvelus kerryttää automaattisesti työkokemuslisään oikeuttavaa aikaa eikä siitä tarvitse erikseen kantaa huolta. Työkokemus­lisäaika kertyy koko sen ajan kuin palvelussuhde on voi­massa – siis myös perhevapailla, osa-aikatyössä ja virka- ja työvapaiden aikana. Vain lakossa oloaikaa ja luvatonta poissaoloa ei oteta huomioon.

Teknisellä alalla maksetaan ammattialalisää

Kuntasektorin TS-sopimuksen sekä HYVTESin (liite7) mukaisesti teknisellä alalla maksetaan työkokemuslisää vastaavaa ammattialalisää. Se on tehtäväkohtaisesta palkasta laskettuna 3 vuoden palvelusajan jälkeen 3 % ja 5 vuoden palvelusajan jälkeen 8 %.

Miten aiempi työkokemus huomioidaan?

Kun henkilö aloittaa uutena työntekijänä tai viranhal­tijana, on tärkeää käydä läpi se, miten aiempi työkoke­mus muiden työnantajien palveluksessa huomioidaan työkokemuslisän laskennassa. Tässä yhteydessä voidaan käydä läpi työntekijän tai viranhaltijan työhistoriaa yh­dessä ja keskustella niistä aiemmista työtehtävistä, joista on työntekijän mielestä ollut olennaista hyötyä tulevissa tehtävissä.

Hyväksyttävästä työkokemuksesta ei ole mitään yk­sityiskohtaisia säännöksiä, vaan tässä on työnantajalla oikeus käyttää harkintavaltaa. Työntekijöitä ja viranhal­tijoita täytyy kuitenkin kohdella yhdenvertaisesti ja sa­moja periaatteita noudattaen. Koska olennaisen hyödyn arviointiin liittyy harkintaa, sitä ei voi riitauttaa, vaikka työntekijä olisikin sitä mieltä, että hänen aiemmasta työ­kokemuksestaan on uudessa työssä olennaista hyötyä.

Jos jotain on jäänyt huomiotta..

Työntekijän tulee itse esittää työnantajalle, mitä työko­kemusta pitää sellaisena, josta on olennaista hyötyä uu­dessa tehtävässä. Hän itse vastaa myös työkokemus- ja ammattialalisään liittyvien työtodistusten toimittami­sesta työnantajalle sekä niiden oikeellisuudesta ja ajan­tasaisuudesta.

Aina välillä kuitenkin käy niin, että syystä tai toisesta on jokin palvelussuhde unohtunut ottaa esille, kun työ­kokemuslisään oikeuttavaa aikaa on tarkasteltu. Silloin voi pyytää työnantajaa ottamaan ne huomioon jälkikäteen. Takautuvasti kokemuslisä voidaan maksaa enin­tään todistusten toimittamista edel­tävän kalenterivuoden alun jälkeen lähinnä alkavan palkanmaksukauden alusta lukien.