Edellisestä kuntasopimuksesta on tuskin muste kuivunut, kun aletaan valmistautua seuraavaan. Jatkuva neuvotteluprosessi on juuri tätä: Edellisen sopimuksen seurantaa ja arviointia, työryhmätyötä, valmistautumista ja tavoitteenasettelua. Vaikka neuvottelukierrokset eivät ole ennenkään olleet veljiä keskenään, saatetaan ensi sopimusta synnytettäessä olla uusien asioiden äärellä.

Kunnat törmäsivät pandemiaan varsin erilaisista lähtökohdista. Koronatuet ovat helpottaneet tilannetta hetkellisesti, mutta millaiseen arkeen kunnissa palataan, kun arkeen joskus palataan? Työn murroksesta ja uusista työn tekemisen tavoista on puhuttu vuosia, mutta vuodessa niistä on tullut käytäntöä. Miten parhaat käytännöt saataisiin pysymään palaamatta vanhaan? Ainakin korona-ajasta voisi muistaa, etteivät pelkät suositukset aina riitä.

Kuntavaalien kynnyksellä törmää usein mielipiteeseen, että kuntien pitäisi ottaa oppia ketteristä yrityksistä, kun toimintaa pitää sopeuttaa muuttuvissa olosuhteissa. Akavan helmikuisen tutkimuksen mukaan yritykset haluaisivat lähes poikkeuksetta sopia paikallisesti työehdoista. Vastanneista yrityksistä puolet haluaisivat alentaa palkkoja ja sopia paikallisesti lomautuksista ja irtisanomisista.

Monissa kunnissa molempien osapuolten yhteisesti neuvottelemat paikalliset sopimukset työehdoista ovat lisänneet joustavuutta ja mahdollisuuksia sopeuttaa toimintaa muuttuneissa olosuhteissa. Lomarahoja koskevat säästösopimukset tai työaikaliukumia koskevat sopimukset ovat esimerkkejä siitä, että myös palkoista ja työajoista pystytään neuvottelemaan paikallisesti. Ei näiden sopimusten neuvottelu ole jatkossakaan mahdollista ilman osaavia henkilöstön edustajia, eikä niiden tekemiseen ole tarvittu oppia ketteryydestä.